برنج هاشمی اعلا به عنوان یکی از بهترین انواع برنج ایرانی شناخته شده است. این برنج به دلیل کیفیت بالای پختش، در میان مصرف کنندگان طرفداران زیادی دارد. برنج هاشمی اعلا در مناطق مختلف شمال کشور کشت می شود. ویژگی هایی چون عطر و بو، طعم دلنشین، قد مناسب و ظاهر چشمگیر و همچنین ارزش غذایی  غنی باعث شده تا این برنج جایگاه ویژه ای در سفره خانواده های ایرانی و رستوران ها پیدا کند. صنایع غذایی زرفام، امکان خرید برنج هاشمی را با بالاترین کیفیت و مطلوب ترین قیمت بدون واسطه برای مصرف کنندگان فراهم آورده است.

تاریخچه برنج هاشمی

کشت برنج هاشمی که یکی از برنج های ارگانیک و بدون دستکاری ژنتیکی است از سال ۱۳۷۸ در مازندران متداول شده است. در واقع برای اولین بار در سال ۱۳۶۴ برنج هاشمی در استان گیلان در روستای چاپارخانه توسط فردی به نام یوسف هاشمی زاده کشف شد. وی پس از کشف و کشت، این برنج را با نام برنج هاشمی در کشور معرفی کرد. در حال حاضر برنج هاشمی بیشترین سطح زیر کشت را در ارقام بومی و کیفی در شمال کشور را دارد.

ویژگی های ظاهری برنج هاشمی اعلا

برخی از اصلی ترین ویژگی های ظاهری برنج هاشمی اعلا به شرح زیر است:

شکل ظاهری: طول دانه های برنج هاشمی کشیده و قلمی بوده و رنگ آن سفید متمایل به کرم است. پس از پخت دانه های برنج کاملا از هم جدا شده و کیفیت عالی مطبوع برنج ایرانی را داراست. طول دانه های خام ۷/۲ تا ۷/۸ میلی متر بوده و پس از پخت ۱۳/۱ میلی متر می شود. ( این نشان دهنده قد کشیدن برنج پس از پخت است.)

طعم و عطر: برنج هاشمی با عطری خوش و طعمی لذیذ، تجربه ‌ی لذت بخشی را در هنگام آشپزی و سرو غذا برای مصرف کنندگان به ارمغان می ‌آورد.

دانه‌ های بلند: دانه های کشیده و بلند برنج هاشمی باعث می شود تا در سرو غذا ظاهری زیبا و چشمگیر ایجاد می کند.

میزان جذب آب بالا: برنج هاشمی آب زیادی را به خود جذب می کند. این ویژگی باعث می شود تا کیفیت طبخ برنج بیشتر شود. دانه های برنج در هنگام پخته شدن آب کافی را به خود جذب کرده و بافتی نرم و لطیفی را ایجاد می کند.

کیفیت بالا: برنج هاشمی جزو برنج های با کیفیت به حساب می آید. دانه های این برنج خالص و سالم و یکدست بوده و این ویژگی موجب جلب رضایت مشتریان شده است.

خواص برنج هاشمی اعلا

برنج هاشمی منبع اصلی انرژی برای بدن انسان است و با دارا بودن کربوهیدرات، فیبر، پروتئین، و ویتامین‌ ها و مواد معدنی متنوع مانند آهن، فسفر، منیزیم، و پتاسیم، به عنوان یک غذای سالم و مغذی شناخته می ‌شود. با توجه به دلایل اشاره شده می توان برنج هاشمی را به عنوان یک منبع تغذیه سالم و ارگانیک معرفی کرد که می تواند بخشی از انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند.

چگونه برنج هاشمی اعلا را تشخیص دهیم

شما به سادگی می توانید با توجه به روش هایی که ارائه می شود برنج هاشمی را تشخیص دهید. ساده ترین و سریع ترین راهی که می توان به واسطه ی آن برنج هاشمی را تشخیص داد اندازه برنج است. اندازه برنج هاشمی در مقایسه با سایر برنج ها کشیده تر و باریکتر است. رنگ برنج های هاشمی اعلا سفید متمایل به کرم بوده و دانه های برنج کامل و به صورت یکدست می باشد و برنج خرد شده در آن دیده نمی شود. همچنین عطر و طعم برنج ایرانی هاشمی فوق العاده است که آن را در مقایسه با سایر برنج ها متفاوت کرده است.

قیمت برنج هاشمی اعلا

برنج هاشمی جزو برنج های مرغوب و با کیفیت بالا به حساب می آید. برنج هاشمی با قیمت های متنوعی در بازار به فروش می رسند. شما می توانید برنج هاشمی را با نازلترین قیمت از فروشگاه صنایع غذایی زرفام خریداری نمایید.

 

نحوه نگهداری برنج هاشمی

نگهداری صحیح از برنج می ‌تواند به حفظ کیفیت و طعم آن کمک کند. در ادامه مطلب چند نکته برای نگهداری بهینه از برنج هاشمی آورده شده است:

جای خشک و خنک: برای جلوگیری از رطوبت و خراب شدن برنج، آن را در یک محیط خشک و خنک نگهداری کنید. جعبه ‌ها یا ظروفی که هوا و رطوبت را از دسترس برنج باز نگه می ‌دارند مناسب هستند.

ظروف با درپوش محکم: برای جلوگیری از ورود هوا و رطوبت، از ظروف با درپوش محکم استفاده کنید. می‌ توانید از جعبه ‌ها یا ظروفی با درپوش استفاده کنید.

دور نگه داشتن از نور مستقیم خورشید: نگهداری برنج در محیطی که به نور مستقیم خورشید آفتاب نخورده باشد، کیفیت آن را حفظ می ‌کند. نور مستقیم می ‌تواند باعث تغییر رنگ و طعم برنج شود.

استفاده از ظروف شفاف: اگر از ظروف شفاف استفاده کنید، می‌توانید به راحتی مقدار برنج باقی ‌مانده را مشاهده کنید و جلوی نیاز به باز کردن زیاد ظروف را بگیرید.

با رعایت این نکات، می ‌توانید برنج ایرانی خود را به خوبی نگهداری کنید و از طعم و کیفیت آن بهترین استفاده را ببرید.

نحوه پخت برنج هاشمی اعلا

برنج هاشمی به دو روش کته و آبکش پخته می شود که به شرح زیر است:

طبخ برنج هاشمی به شیوه کته: برنج را با آب سرد یا ولرم شسته و به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در آب بخیسانید. این کار به برنج کمک می‌کند تا خوب بپزد و دانه ‌های آن از هم جدا شوند. در هنگام باید دقت داشته باشید که هنگام شستشو برنج را چنگ نزنید، زیرا موجب خرد شدن برنج می شود. در مرحله بعد از خیس خوردن برنج، آن را به همراه آب و روشن داخل قابلمه ریخته و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا به جوش آید و پخته شود. پس از این که آب داخل آن به طور کامل تبخیر شد، درب قابلمه را به همراه دمکن روی آن قرار داده و به مدت ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا به طور کامل پخته شده و سرو نمایید.

طبخ برنج هاشمی به شیوه آبکش: در این شیوه نیز همانند قبل برنج را با آب سرد یا ولرم شسته و خیس کنید. در یک قابلمه بزرگتر حدود دو برابر حجم برنج آب بریزید. (به ازای هر یک پیمانه برنج دو پیمانه آب نیاز است.) قابلمه را روی شعله گاز قرار داده و منتظر شوید تا آب به جوش آید. در این هنگام می توانید یک قاشق روغن و نمک به آب اضافه کنید تا برنج های به هم نچسبد و خوش طعم شود. برنج خیس خورده را به آب در حال جوش اضافه کنید. اجازه دهید تا برنج به مدت ۷ الی ۱۱ دقیقه در آب جوش پخته شود. شما می توانید چند دانه برنج را با دست فشار دهید، در صورتی که بافت برنج کمی نرم شده و سفتی اولیه خود را از دست داد می توانید آن را آبکش کنید. پس از آبکش کردن مقداری آب ولرم روی برنج بریزید. سعی کنید که آب خیلی سرد نباشد زیرا حرارت داخل برنج را از بین برده و می تواند کیفیت برنج پخته شده را کاهش دهد. در مرحله بعد کف قابلمه را با کره یا روغن چرب کرده و از سیب زمینی یا نان و یا کنجد برای داشتن ته دیگ استفاده کرده و سپس برنج ها را از سبد آبکش داخل قابلمه ریخته و اجازه دهید تا به مدت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه دم بکشد. پس از پخته شدن می توانید کره یا روغن به آن اضافه کرده و سرو نمایید.