مقالات

تاریخچه انواع برنج

تاریخچه انواع برنج

برنج یکی از قدیمی ترین غلات و اصلی ترین منابع غذایی مردم در سراسر جهان بعد از گندم به شمار می رود. کشت این محصول در جهان بیش از ۱۰ هزار سال قدمت دارد. طبق اسناد باستان شناسی نخستین بار حدود ۹ هزار سال پیش برنج را در کشور چین و در منطقه ‌ای به نام دره‌ ی یانگ تسه شناسایی کردند. برنج در ایران حدودا تاریخی دو هزار ساله دارد و از دیرباز به عنوان غذای اصلی مردمان این سرزمین به شمار می رود. در ایران تنوع و طیف وسیعی از برنج موجود می ‌باشد که پاسخگوی هر ذائقه و سلیقه ای است. از انواع برنج ایرانی می توان‌ برنج هاشمی، برنج صدری، علی‌کاظمی، عنبربو، انواع برنج گرده، برنج ‌طارم، برنج دمسیاه، فجر، شیرودی، دودی، قهوه ای و… نام برد. جالب توجه است که هر یک از انواع برنج ایرانی دارای تاریخچه ای متفاوت هستند که در ادامه برخی از آن ها شرح داده می شود:

برنج دمسیاه

برنج دمسیاه معمولا در استان‌ گیلان و شهر رشت که دارای زمین های حاصلخیز و شالیزارهای مرغوب است کشت می ‌شود. برنج دم سیاه از جمله برنج های کم محصول می باشد که زمان برداشت آن نسبت به برنج های هم ردیف خود مانند برنج طارم و برنج هاشمی محصول کمتری در هر هکتار دارد و به این دلیل کشاورزانی که دارای شالیزارهای حاصلخیز و مرغوب هستند، حاضر به کشت برنج دمسیاه می ‌باشند.کشت سخت و محصول دهی کم باعث شده تا این برنج در بازار نسبت به سایر برنج ها قیمت بالاتری داشته باشد.

برنج هاشمی

  این برنج توسط یوسف هاشمی‌، کشاورز روستای چاپارخانه در استان گیلان و در سال ۱۳۶۴ بطور اتفاقی در مزرعه اش کشف شد. این برنج بیشترین عطر و ماندگاری را در بین انواع برنج دارد. امروزه بیشتر مردم ایران برای مهمانیها و مجالس خود از این برنج استفاده می‌کنند.

برنج شیرودی

برنج شیرودی در سال ۱۳۶۹ با پیوند دو گونه برنج به نام‌‌ های طارم دیلمانی و خزر در شالیزارهای شهرستان آمل، تنکابن و چالوس به صورت آزمایشی کشت و برداشت شد. برنج خزر برنجی پر محصول و برنج طارم دیلمانی ازجمله برنج های کم محصول بود. برنج شیرودی حاصل پیوند این دو برنج است. کیفیت مطلوب و عطر و طعم مناسب این برنج باعث شد تا مورد توجه کشاورزان قرار بگیرد.

برنج دودی

در گذشته مردم با دودی کردن مواد غذایی مثل گوشت و یا برنج سعی می کردند تا زمان نگهداری آن ها را افزایش دهند. برای دودی کردن در اتاقک هایی چوب درختانی مانند کاج و بلوط را آتش می زنند. کیسه های برنج را برای چندین ساعت در معرض دود ایجاد شده از سوخت چوب ها قرار می دهند. با این روش علاوه بر این که ماندگاری برنج بیشتر می شد، عطر و بوی خوشی به خود می گرفت. اما امروزه از این روش فقط برای تنوع عطر و طعم مواد غذایی بهره می‌گیرند.

خرید برنج زرفام

با توجه به مهم بودن و ارزش غذایی برنج در سبد خانوار ایرانی خرید برنج ارگانیک، سالم و با کیفیت دغدغه ‌ی اکثر افراد می ‌باشد. صنایع غذایی فرانگر زرفام این دغدغه را برطرف نموده و برنجی اصیل، باکیفیت، خالص و صد درصد ایرانی را مطابق با هر ذائقه و با هدف بهبود سلامت جامعه ارائه می ‌دهد. شما می ‌توانید برنج مورد نظر خود را بدون واسطه، سریع و راحت به طور مستقیم از وبسایت صنایع غذایی فرانگر زرفام خریداری کرده و یا با کارشناسان فروش تماس گرفته و سفارش خود را ثبت نمایید و از طعم و عطر برنج ایرانی لذت ببرید و دیگر دغدغه ای بابت خرید برنج باکیفیت نداشته باشید. زرفام همیشه کنار شماست و چشیدن طعم واقعی برنج ایرانی حق شماست.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *