مقالات

مقایسه برنج ایرانی و خارجی

مقایسه برنج ایرانی و خارجی

برنج ایرانی و برنج خارجی که معمولا آنها را به اسم برنج های هندی، پاکستانی، تایلندی و…… می شناسیم تفاوت های متعددی در نوع دانه و شکل ظاهری، طعم و عطر، نحوه پخت و …… دارند. در ادامه برخی از مهم ‌ترین تفاوت های این دو نوع برنج را بررسی می‌کنیم.

نوع دانه و شکل ظاهری

برنج ایرانی در مقایسه با برنج خارجی دانه های کوتاه تری دارد و زیاد حجیم نیستند اما پس از پخت به خوبی قد می‌کشند و حالت پف دار و نرم پیدا می‌کنند. از لحاظ رنگ نیز برنج ایرانی رنگی روشن تر و شفاف تر از برنج خارجی دارند و به اصطلاح شیری رنگ هستند.

عطر و طعم

برنج ایرانی به عطر خوش و طعم لذیذ در دنیا معروف است. برنج های طارم، هاشمی و دم ‌سیاه از جمله برنج های معطر ایرانی هستند. عطر و بوی برنج خام ایرانی بسیار بیشتر از برنج خارجی و وارداتی است. توصیه بر این است که در هنگام خرید برنج ایرانی، به عطر و بوی آن توجه داشته باشید. در مقابل برنج های هندی و پاکستانی عطر و بوی چندانی ندارند و تمرکز بیشتر بر روی حجم و اندازه دانه ها است.

نحوه پخت

پخت برنج  ایرانی به نسبت برنج خارجی نیازمند دقت بیشتری است. برای مثال بهتر است برنج ایرانی را قبل از پخت حداقل به مدت یک ساعت در آب ولرم و نمک خیس کنید زیرا با این کار برنج بهتر قد می‌ کشد و پخت با کیفیت تری دارد اما برنج خارجی این الزام را ندارد.

پخت برنج خارجی آسان تر است و معمولا شفته نمی ‌شوند و این می ‌تواند دلیلی باشد که برخی از رستوران ها در مراسم و مجالس از این برنج ها استفاده می‌کنند. اما مانند برنج ایرانی نرم و خوشمزه نیستند و عطر و بوی دلنشین ندارند.

زمان ماندگاری برنج

برنج ایرانی به دلیل کشت طبیعی و بدون افزودن مواد نگهدارنده، زمان ماندگاری کمتری در مقایسه با نمونه خارجی خود دارند. اما در مقابل آن برنج خارجی زمان ماندگاری بالایی دارند که این موضوع ممکن است از نگاه برخی مصرف کنندگان نکته مثبتی باشد ولی در برنج های خارجی مواد نگهدارنده وجود دارد که همین امر سبب ماندگاری بالای آن می ‌شود ولی برای سلامتی بسیار مضر است.

تفاوت از نظر ارزش غذایی

برنج ایرانی در مقایسه با برنج خارجی ارزش غذایی بالایی دارد زیرا در شرایط آب و هوایی خوب با بهترین نحوه آبیاری کشت و برداشت می ‌شوند. از این رو ارزش غذایی برنج ایرانی با برنج هندی و پاکستانی قابل قیاس نیست. به دلیل ارزش غذایی بالا و خواص گوناگون، برنج ایرانی برای درمان بسیاری از بیماری ها نیز پیشنهاد می ‌شوند. به طور مثال برنج قهوه ای برای بیماران دیابتی بهترین گزینه است.

محیط زیست

برنج ایرانی به دلیل کشت بدون مواد شیمیایی تاثیر کمتری بر محیط زیست دارد، برخلاف برنج های خارجی که با کودهای شیمیایی و آفت کش ها تولید می‌شوند و می‌توانند برای محیط زیست مضر باشند. از همین رو  استفاده از برنج های ایرانی علاوه بر کمک به سلامتی خود می‌تواند به حفظ محیط زیست نیز کمک کند.

نتیجه گیری

انتخاب بین برنج ایرانی و خارجی به ترجیحات شخصی و نیازهای فرد بستگی دارد اما با توجه به مطالب فوق و تفاوت های ذکر شده درمی ‌یابیم برنج ایرانی از ارزش غذایی بالاتری برخوردار است و همچنین کشت و برداشت آن ضرری به محیط زیست وارد نمی ‌کند. صنایع غذایی فرانگر زرفام به عنوان یکی از تولید کنندگان برنج ایرانی می ‌کوشد با تکیه بر تکنولوژی های روز دنیا برای رسیدن به نتیجه بهتر و برنجی با کیفیت و مرغوب با ارزش غذایی بالا روانه بازار کند تا مردم بتوانند برای سفره های خود برنجی با عطر و طعم واقعی برنج ایرانی خریداری کنند. این شرکت توانسته با جلب اعتماد مشتریان خود انواع برنج ایرانی را با بهترین کیفیت و مرغوبیت بدون واسطه به بازار عرضه کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *