مقالات

تاریخچه برنج هاشمی

تاریخچه برنج هاشمی

برنج هاشمی یکی از محبوب ترین برنج ها در بین ایرانیان است که استان گیلان بیشترین سهم در تولید برنج هاشمی را دارد. شهرت این برنج در عطر، طعم و پخت عالی است. در اواسط دهه ۶۰ برنج هاشمی  برای اولین بار توسط شالیکاری  به نام یوسف هاشمی زاده در روستای “چناربن” از توابع شهرستان رشت استان گیلان کشت و به بازار ایران ارائه شد. آقای هاشمی برای اولین بار زمانی که در زمین های پدری خود مشغول شالیکاری بود متوجه تفاوت یک سری از بذرها شد. او این بذرهای متفاوت را جدا کرد و شروع به کشت و گسترش تولید این محصول کرد که به سرعت در میان مصرف کنندگان محبوب شد. این برنج به احترام کاشف آن، به نام “هاشمی”  نام گذاری شد.

برنج هاشمی به دلیل دانه های بلند ، رنگ شفاف و همچنین عطر و طعم عالی در میان مصرف کنندگان معروف و محبوب می باشد. برنج هاشمی غالبا در استان های شمالی کشور نظیر گیلان و مازندران کشت می شود.

از ویژگی های آن می توان به مقاومت در برابر آفات، عطر و طعم ، اندازه دانه ها و پخت عالی اشاره کرد. به لحاظ ارزش غذایی، برنج هاشمی سرشار از کربوهیدرات و منبع غنی از انرژی است.

تاریخچه برنج هاشمی و انواع برنج هاشمی

برنج هاشمی شامل دو گروه گرم و سرد می‌ باشد. برنج هاشمی گرم بین ۷ الی ۱۰ روز زودتر از برنج هاشمی سرد آماده برداشت می‌ شود، اما بر اساس گفته های آقای یوسف هاشمی زاده، نوع سرد آن معطر و البته خوش طعم تر از نوع گرم آن است.

برنج هاشمی در شالیکوبی ها  با توجه به چگونگی فرایند فرآوری و تولید در دسته ‌بندی های دیگری نیز تقسیم بندی می‌ شود که شامل:

برنج قهوه ‌ای

برنج هاشمی پیش از پوست گیری در برنج‌کوبی ها در دمای بالا در حرارت قرار گرفته تا مزایای پوسته شلتوک به برنج رسوخ پیدا کند و برنج به رنگ قهوه‌ای در بیاید. برنج قهوه ‌ای هاشمی در واقع همراه با شلتوک عرضه می ‌گردد. برنج قهوه ای هاشمی نسبت به سایر برنج ها دارای خواص بسیاری مانند کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت و حفظ سلامت سیستم عصبی و کاهش وزن و لاغری است.

برنج سفید معطر

نوعی از برنج هاشمی است که در شالیکوبی ها پوست گیری شده و در مرحله آخر تبدیل به برنج سفیدی می گردد که غالب مصرف خانوارها را شامل می شود.

برنج دودی

در این شیوه برنج هاشمی با فرآیندی کاملا مشخص در هنگام تولید تبدیل به برنج هاشمی دودی می شود. این نوع برنج در مصرف کنندگان طرفدار خاص خود را دارد.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شد به طور مختصر به تاریخچه برنج هاشمی و انواع مختلف آن که پرمصرف ترین و پرطرفدارترین برنج در بین خانوارهای ایران است، اشاره شود.. صنایع غذایی فرانگر زرفام با پیشینه ای قدیمی و با پشتوانه از تجربیات خود در تولید انواع برنج ایرانی سعی بر آن دارد با کیفیت ترین و مرغوب ترین برنج را مهمان سفره مردم کند.

برای خریدی راحت و با اطمینان می توانید به لیست فروشگاه های درج شده در سایت مراجعه فرمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *